Print problemen na 3uur

Ik heb een K8400 toestel, ik heb altijd in zwart en naturel geprint, in begin wat problemen gehad en die heb ik kunnen oplossen en werk nu voor 90% alles goed af, nu heb ik vrijdag verschillende kleuren gekocht, wegens de vraag van verschillende klanten. Ik heb een stuk dat in licht blauw afgedrukt moet worden en duurd ongeveer 11h00. In begin doet hij het goed, maar na ongeveer 3 h00 printen komt er geen filament ermeer uit, verstopt, ik kuis de print kop, print eerst iets af in naturel en dan terug in zwart, geen enkel probleem, steek ik de licht blauwe erin, krijg ik terug het zelfde voor, wat zou dat kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen. Ik moest dit stuk vandaag normaal aan de klant bezorgen in licht blauw.

Ik zie dat je hier nog geen respons op hebt mogen krijgen, dus laat ik je mijn ervaringen op dit punt vertellen… Volgens mij is er bij deze problemen een connectie met de retractie instellingen.

Ik heb met sommige filamenten ook de ervaring gehad, dat je nogal snel een verstopte nozzle kunt hebben: 3x per kilo is in voorkomend geval geen uitzondering.

Ik neem aan dat je een retractie snelheid van 70 mm/s (standaard Velleman) of 100 mm/s (meest aanbevolen) gebruikt? Verlaag deze snelheid maar eens naar 50 mm/s - dat leek bij mijn Vertex deze problemen (tot dusver) goed te bestrijden.

De retractie afstand heb ik verlaagd naar 3mm: dit blijkt laag genoeg om stringing te voorkomen, bij het door mij gebruikte filament. De standaard waarde van Velleman is 9mm & dat is niet noodzakelijk.

Hopelijk helpt dit!

Dear all,

please have a look in this forum and you will notice, that there are international contributions. You can assume, that only a few of the members of the forum are understanding dutch, so when asking in your native language you will dramatically reduce the chance for a proper reply.

It would really be helpful if you can ask in English.