K8115 Component tester kit batterij probleem

Hallo.

ik heb de K8115 Component tester kit gemaakt.

Op een bijna lege batterij werkt hij.
Maar bij een volle batterij brand het display licht maar verder gebeurd er niets.

Wat zou het probleem zijn?

mvg, skipy05

Hello skipy08,

Gelieve in verolg je post in het Engels te plaatsten, zo kunnen andere forum leden ook volgen.

Always use a full battery. Further, the most common reason that there is no text on the display, only backlight is active, is a defective chip IC1 => CD4050.

We had a bad CD4050 delivery during a production batch.

To get it working replace IC1 CD4050.

If desired, We can send a CD4050 to You by post.
Create (open) a new ticket for this on our customer care service platform: Customer Care Velleman.

At this way, We can help You faster to solve this problem.

Best regards,
Velleman Support

Hello, i bought this from Riedl Electronic , Graz, Austria
I have the same problem, only backlight, nothing on the display.

Hello streetman_chris,

If only backlight is on, and no text on display it seems that IC1 CD4050 is defective.

We had a bad CD4050 delivery during a production batch.

To get it working replace IC1 CD4050.

If desired, We can send a CD4050 to You by post.
Create (open) a new ticket for this on our customer care service platform: Customer Care Velleman .

At this way, We can help You faster to solve this problem.

Best regards,
Velleman Support

Hi, yes, Riedl Electronics in Graz , Austria gave me a new CD4050 – yes, it worked.
Now i have the problem, i turned down the contrast in the menu too low.
I can´t see anything anymore. How can i reset this ?
To put out the battery ist not working ! The LCD is blank again - only the light.
But with the new CD4050 it worked some minutes ago.
Very strage !

Hallo Skipy,

Ik heb exact t zelfde probleem.

Is t bij jou al opgelost? Zo ja wat is er aan gedaan?

ik kreeg een neiuwe CD4050 chip maar dat deed t niet.

ik hoor graag,

Grtz C Drayer

Hello, streetman_chris

A reset isn’t possible.
But you can try this to get the contrast back on LCD.
Please try these steps:

  • Press the button for 2 seconds.
  • Press the button (short presses) 10 times.
  • Press the button for 2 seconds.
  • Then press the button multiple times (20 -30 times) until the contrast is correct.
  • Press the button for 2 seconds to exit.

Hope this will help.

If it doesn’t work with these step, you can bring it back to shop where purchased for RMA REQUEST.

Best regards,
Velleman Support.

1 Like

@Cdr_51
Gelieve in vervolg je post in het engels te plaatsten, zo kunnen andere forum leden je verder helpen.

Indien je hetzelfde probleem hebt als “streetman_chris” (geen contrast meer na het verlagen), kan je bovenvermelde stappen proberen. Vertaald is het deze procedure:

  • Druk 2 seconden op de knop.
  • Druk 10 keer op de knop (kort indrukken).
  • Druk 2 seconden op de knop.
  • Druk vervolgens meerdere keren op de knop (20-30 keer) totdat het contrast correct is.
  • Druk 2 seconden op de knop om af te sluiten.

Ik hoop dat het hiermee is opgelost.

Als het alsnog niet lukt met deze procedure, of vervangen CD4050. Is er mogelijks nog iets mis met LCD en of CPU.

In dit geval breng het terug naar winkel waar aangekocht voor RMA AANVRAAG.
Voor klacht omschrijving voeg je deze forum thread toe.

Met vriendelijke groeten,
Velleman Support

Dear Support Team,

I just receive information that other customers who also had exactly the same problem with this K8115 kit, have solved it by using a 74HC4050N chip ( instead of a CD4050 chip)

I would appreciate if you can sent me such a chip to get my K8115 kit working properly at 9Volt.

Best Regards

C Drayer

Hello Cdr_51,

You can open a new ticket here on our service ticket system.
So we can send you a new CD74HC4050.

If it’s still that you could not create a ticket, You can send a private message, and mention your postal address, so that We can send it by post.

Best Regards,
Velleman Support

Hello Vel450, Yes I will do that. Thank you C Drayer

Hallo,

Hier nog niet opgelost. via de winkel is er een RMA AANVRAAG gedaan.
Maar verder nog niets van gehoord.

Skipy05

Sorry maar ik kan engels lezen maar niet schrijven.

Geen probleem hoor…! Velleman vroeg mij vanmiddag om in t engels te communiceren vandaar.

Ik heb nu gevraagd voor een CD74HC4050N chip die zou t probleem moeten oplossen volgens anderen die ook hetzelfde probleem hadden. Ik wil eerst dat proberen en dan pas als t niet lukt t hele spul opsturen naar Velleman.
Hoe lang ben je jouw K8115 al kwijt?
grtz C Drayer

The CD74HC4050 chip (instead of the CD4050 chip) has solved the problem !! Thanks for all support.

C. Drayer

Hi Skipy05,
Have the CD4050 chip replaced by a CD74HC4050 chip and your problem will be solved, as it did mine!
Succes
C Drayer